04/02/2019

Dacă aș fi ministrul Educaíei

Aș scoate gradațiile de merit, obligativitatea de a acumula un anumit număr de credite prin participarea la cursuri autorizate. Această practică aș înlocui-o cuformare oferită fie de școală, fie de alte organizații, scopul ultim fiind acela de a vedea că se produce progres în învățare pentru copiii cu care lucrează cadrul didactic. Totodată aș introduce și criterii clare prin care un cadru didactic poate părăsi sistemul public de educație. Salarizarea ar fi una care să țină cont de media Uniunii Europene cât și de efortul depus de fiecare cadru didactic pentru a produce progres în învățare, ținând cont de întregul context în care se desfășoară activitatea.
Finanțarea aș acorda-o școlilor în funcție de nevoi și nu de numărul de elevi. Aceste nevoi pot ține de gradul de dezvoltare al comunității, infrastructură, acces la servicii de sănătate sau de cultură, profilul socio-economic al părinților copiilor, condiții de locuire, profilul educațional al părinților. Cu alte cuvinte, acolo unde este sărăcie, părinții sunt analfabeți, muncesc 12 ore pe zi pentru a putea avea un venit care să asigure supraviețiurea aș acorda o finanțare care să aducă aceleași rezultate copiilor ca unor copii ce vin din comunități cu mai puține provocări. Cu alte cuvinte, aș acorda finanțarea fiind atent la rezultate și nu doar la condițiile egale pe care să le aibă copiii.
Aș introduce uniforma, aceasta fiind asigurată de către stat pentru familiile aflate în situații vulnerabile, aș asigura spații pentru toate școlie în care să poată fi oferit prânzul, o masă caldă. Pentru copiii ce provin din familii nevoiașe masa ar fi asigurată din bugetul public. M-aș asigura că toți copiii încep programul dimineața, că am spații luminoase, cu condiții decente și adaptate cerințelor de învățare ale elevilor. Programul fiecărui copil ar fi de 7 ore la școală, cu tot cu pauze și masa de prânz.
Înscrierea copiilor s-ar putea face doar în circumscripția în care copilul este înregistrat, acolo unde părinții sau tutorele își au domiciliul și aș împiedica astfel apariția segregării. Școlile ar fi mixte, deschise către multiculturalitate, acceptând diversitatea.
Învățământul ar fi obligatoriu până în clasa a XII-a, asigurat de către stat. Aș scoate orice formă de selecție a copiilor în clasa a V-a. Integrarea la liceu s-ar face în urma unor evaluări atât scrise, care să verifice cunoștințele, cât și aptitudinale care să descopere talentele copilului iar alegerea să fie făcută în avantajul fiecărui elev și în cunoștință de cauză.
Anul școlar ar începe la 1 septembrie și s-ar încheia la jumătatea lunii iulie. Totodată, ar fi structurat în 3 semestre, cu 3 vacanțe de o săptămână sau două. Pe parcursul verii s-ar desfășura tabere pentru fiecare școală în parte, cu obiective de învățare care să meargă însă spre zona de nonformal. Aceste activități ar avea caracter opțional, copiii având șansa să aleagă dacă vor sau nu să participe. O parte din costuri pot fi asigurate din bugetele publice fiind încurajată în special participarea copiilor care vin din familii ce nu-și permit achitarea unei vacanțe.
Pentru părinți așa adopta o strategie națională prin care să-i încurajez pe de-o parte să participe la activități desfășurate de școală prin care să le fie formate atitudini proactive, cât și să dobândească competențe de a fi atenți și de a răspunde nevoilor propriilor copii. Părinții ar avea și responsabilități foarte clare, odată neîndeplinite putând fi sancționați de către autoritățile statului (de exemplu: copilul absentează iar părintele nu anunță școala sau nu are adeverință de la medicul de familie – poate fi amendat).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu