15/04/2019

Aura de excelență


Tatăl meu mi-a fost și chiar după săvârșirea sa din această viață, continuă să-mi fie model și mentor. El nu a fost medic, ci inginer geodez. Mi-a fost tată, frate, confident, sfătuitor și orice am avut nevoie în viață. Influența sa mă însoțește și astăzi cu aceeași prospețime. Cu el am prins primul păstrăv într-un pârâu de munte, din zona „raiului copilăriei mele ”, Darmoxa. Nu mi-am căutat alte modele înviață. Desigur am apreciat și am fost recunoscător multor oameni pe care i-am întâlnit în această viață. Datorez multe, multora și îi țin în gând și suflet la loc de cinste. Am pomenit mai înainte câteva nume ale unor medici pe care i-am iubit din toată ființa mea. Aș adăuga câțiva profesori de la Iași: Profesorul Adomnicâi; Profesorul George Popa, îmi amintesc că la vizită ne așezam unul în spatele celuilalt, în așa fel încât să fim cât mai puțin vizibili. Dânsul se învârtea pe lângă noi și ne întreba diverse. Învățam cu disperare, încercând să facem față, iar după ani de la terminarea facultății, tratam cu ușurință și nonșalanță pacienți cu diverse afecțiuni cronice. Doamne ! De câte ori i-am mulțumit pentru școala pe care a făcut-o cu noi. Dacă ne prezentam onorabil la vizită ne recita câte o strofă de Omar Khayyam, sau ne povestea câte o istorioară despre mari poeți sau scriitori români. Profesorul Brânzei, o somitate a psihiatriei românești. Avea doi câini din rasa Saint Bernard, care se mișcau liber prin amfiteatrul imens, unde ținea prelegeri la care, pe lângă mediciniști, participa toată floarea intelectualității ieșene. Soția mea era însărcinată în 2-3 luni, la examenul de psihiatrie. Cum a văzut-o, a recunoscut starea ei și a avut grijă să se acomodeze cât mai bine, să nu aibă emoții, ce să spun, un om excepțional. Avea obiceiul să ia antiinflamatorii, pe care le avea într-un recipient de sticlă colorată, pe birou. Asta a fost și cauza morții sale. A facut o hemoragie digestivă superioară pentru care, am auzit că a refuzat o rezecție gastrică. Ținea la integritatea fizică a omului. Ciudățenii ale marilor personalități! Am văzut cu propriii mei ochi o ședință de hipnoză, efectuată pe scena amfiteatrului. Un coleg arab a avut îndoieli vis-a-vis de ceea ce se întampla acolo. Domnul profesor l-a invitat pe scena, l-a hipnotizat, a făcut levitație cu el, i-a introdus o sârmă prin amândoi obrajii, fără să se vadă vreo urmă fizică, ne-a lăsat perplecși. Nu cred că era pământean!? Profesorul Pendefunda … Doamne, ce oameni mari! Am să pomenesc și pe Profesorul Rădulescu – Spitalul Cantacuzino, Clinică chirurgicală care poartă numele unui ilustru chirurg român Ion Juvara. Ne-a predat niște cursuri în anul de secundariat care mi-au folosit întreaga mea carieră. Avea un talent didactic ieșit din comun . Doctorul Băescu, Ploiești, care mi-a repartizat prima mea colecistectomie și a avut răbdarea să mă asiste, fără să scoată un cuvânt, pe tot parcursul intervenției, iar la final m-a bătut ușor pe umăr, ca încurajare și afecțiune. Doctorul Oprea Mircea, care mă ,,certa” tot timpul pentru numele pe care îl port.

Interviu realizat de Giorgiana Radu și Lucian Avramescu pentru volumul ”Greii medicinei românești

2 comentarii:

  1. Dan Oprea, doctor chirurg

    Ne luptăm pentru cele strict necesare și sperăm la zile mai bune. Mă bucură însă faptul că din ce în ce mai multe voci din sistem au curajul să ia atitudine împotriva nedreptăților, lipsurilor, subfinanțării din sistem. Acești oameni vor schimba cu adevărat ceva în următorii ani! Eu personal mi-aș dori să existe mai multă comunicare și mai puțin orgoliu în relațiile dintre medicii spitalului. În rest îmi doresc să rămân cât mai aproape de patul bolnavului și de sala de operație. Pentru mine nu există altă dorință, în plan profesional vorbind. Eu mi-am mai pierdut din elanul revoluționar în ultimul timp.

    RăspundețiȘtergere
  2. Dan Oprea, doctor chirurg

    Nu mai vedem omul ca un bolnav, cu suferințe grele, ci ca pe o sursă de venit! De multe ori mă întreb cum mai poate un chirurg să decidă, obiectiv și bine intenționat, dacă pacientul, chiar are o afecțiune care necesită un tratament chirurgical. Calea spre abuz, spre trădarea principiilor morale și profesionale este larg deschisă. Nu mai există standarde, există un portofel, care trebuie vămuit. Îmi amintesc, cu mare jenă o situație pe care am trăit-o de pe margine (mai bine zis am asistat la ea). Un mare chirurg, profesor, cu clientelă selectă, un nume mare, opera un cancer de colon stâng. Ca de obicei, în sala de operație, se desfășura un adevărat spectacol de măiestrie profesională, la care noi, micii secundari, de pe margine, eram martori tăcuți, emoționați și partizani (profesorul nostru e cel mai mare!!). Totul părea să se desfășoare magistral, ajutoarele nu mai piridideau cu laude, profesorul era într-un fel de transă mistico-chirurgicală, era un nemuritor pe un vârf de munte, privind nepăsător și suveran la bieții muritori din jur, subjugați de competența absolută a magistrului! Accident…profesorul taie ureterul stâng, și nici nu sesizează incidentul. Micii secundari se foiesc, își dau coate, comentează pe șoptite…toată vraja se volatilizează….profesorul își dă seama de incident…. – Toată lumea afară din sală! Rămâne doar echipa chirurgicală…. A doua zi, pacientul este prezentat, cu operația pentru cancer și…o nefrectomie stângă pentru o leziune renală concomitentă, descoperită intra operator. Omul acela, profesorul, magistrul, deși conștient că toți din acea sală au înțeles ce s-a întâmplat de fapt, a negat realitatea și a mistificat diagnosticul. Un secundar, rezident, sau cum s-o mai numi el, ce a putut învăța din pățania asta? Ce exemplu moral? Ce cale de urmat în viață? Din acea clipă, pentru mine, acel om și-a pierdut pe vecie statutul de om, de medic, de dascăl, de profesor!! A dispărut aura de excelență…și eram în plin proces de formare chirurgicală și morală.

    RăspundețiȘtergere