08/07/2023

Nici morți, nici vii

Vasile Bănescu 

Absența totală a umanității în forma ei concretă numită omenie, absența compasiunii reale cu victimele brutalității sadice, apărarea disperată a imaginii publice - aceasta este finalmente esența morală a cazului care denunță în aceste zile existența, chiar lângă noi, a unui hău de indiferentism sinistru în fața suferinței umane.

Compasiunea reală presupune împreună-suferința cu cel zdrobit de pumni, de foame, de sete. De cruzime.
Compasiunea reală se traduce în reacție reflexă de implicare în orice mod accesibil ție pentru stoparea suferinței celuilalt, aflarea adevărului sugrumat și, în context, pentru elucidarea urgentă a cauzelor tentaculare din care se hrănește o monstruoasă caracatiță publică.
Toate acestea, față în față cu abrutizarea înspăimântătoare a celor care băteau batrâni înfometați și puși să muncească în stare de invaliditate cel puțin psihică, lovindu-i probabil cu aceeași mână cu care, eventual, își făceau cruce când veneau sau plecau de la serviciu, trecând pe lângă biserica din apropiere și spunând mecanic „Doamne ajută”.
Monștrii adevărați au adesea chip agreabil uman, apar la tv, susțin cauze filantropice, se oferă să se sacrifice pentru binele nostru cetățenesc și sunt, desigur, „credincioși”.
Exact după chipul și asemănarea celui care-i inspiră: „tatăl minciunii”, marele denigrator al Domnului în fața omului, marele sabotor al Binelui, marele scamator care truchează realitatea, rânjind din spatele ei, marele clovn care-l maimuțărește pe Dumnezeu, dar care descinde azi elegant, îmbrăcat impecabil, vorbind retoric despre orice, promițând marea cu sarea și mierea cu laptele, mimând convingător situarea sa exclusiv în slujba binelui comun, invocându-L oricând ca martor pe însuși bunul Dumnezeu, neuitând să adauge și ceea ce a făcut el cândva pentru El.
Astfel travestit, diavolul insinuat mereu în paradigma noastră cotidiană, ne convinge că e gata de orice pentru noi. Că va face totul, exact ca pe vremea totalitarismului. Doar să-l girăm, doar să-l „votăm”, doar să-l urmăm.
E însă suficient și salvator să ezităm măcar puțin, să ne gândim și doar o clipă că binele real nu ni se poate oferi pe o tavă plină de vorbe, că el se cucerește în tăcere, cu efort și sacrificiu personal, că binele real are totdeauna legătură cu ceea ce dăruim, nu cu ceea ce iluzoriu și fără efort primim, că Hristos ne invită pe calea cea strâmtă și dreaptă, nu pe una largă, comodă, vulgară și stearpă.
Binele nu are nicio legătură cu vorbele sâsâite sau nu, cu predicile sforăitoare și cuvântările șerpuitoare, ci doar cu faptele concrete ale milei și dragostei despre care Cuvântul Însuși ne spune că sunt criteriul unic al adevăratei și roditoarei credințe în El.

2 comentarii:

  1. Carmen Dumitrescu
    Culmea, pe măsură ce îi cunoșteam mai bine, fix ăia care își afișau ostentativ credința erau cei care îi călcau principiile în picioare. Ăia care stăteau toată ziua cu familia creștină în gură erau și cei care-și trădau partenerii de viață, ăia care se duceau la biserică cu regularitate aveau și o uriașă apetență pentru bârfă, ăia care se lăudau că dau bani bisericii erau, de fapt, unii dintre cei mai scabroși hoți pe care i-am cunoscut, iar ăia care aveau icoane peste tot (în casă, în mașină, la gât) n-au vrut niciodată să doneze un leu pentru vreo campanie umanitară pe care am lansat-o public.

    În schimb, am avut numai surprize plăcute de la oamenii care nu-și afișează credințele. Și fix aici voiam să ajung: un om care-și afișează ostentiv credința e un om indecent, de fapt. Ca și cultura, credința nu se arată, se demonstrează. Iar un om care crede în valorile fundamentale ale vieții nu simte nevoia să le strige, pentru că e ocupat să le aplice în fiecare zi a vieții lui.

    Iar credința e la fel de intimă ca orice alt act de îngrijire proprie omului. E parte din tine, la nivel intim. Așa cum nu strigi în gura mare pe străzi că te-ai spălat, nu strigi nici că-l iubești pe Dumnezeu. Nu pui poze cu icoane pe rețelele de socializare, pentru că asta ar însemna să trivializezi ceva ce nu poate fi trivial, să dai o notă superficială unei trăiri care e oricum, numai nu superficială.

    Să dai când nimeni nu te vede, să ajuți fără să aștepți ceva în schimb, să sprijini discret, ca să nu se simtă prost cel sprijinit - astea sunt manifestări creștine adevărate.

    RăspundețiȘtergere
  2. https://republica.ro/despre-crestinul-adevarat-nici-nu-stii-ca-e-crestin-doar-simti

    RăspundețiȘtergere