DRAG
PRIETEN,
„Trebuie să
încerci, necontenit, să urci foarte sus, dacă vrei să poţi să vezi foarte
departe”. Constantin Brâncuşi
Cred că sunt sus, dacă până la
tine, am ajuns… Eli Gîlcescu
EG: Viaţa este o călătorie sau mai multe călătorii. Poate fi una scurtă, dar
intens trăită, poate fi de agrement; dar şi o călătorie adevărată, plină de
riscuri, de compromisuri, de frumuseţi, de iertări şi împăcări. Eşti în plină
glorie, răsfăţat de oameni, te afli în această călătorie, în care simţi că eşti
alt om. Încotro se îndreaptă poetul Constantin Cristescu?
CC: Da, ai dreptate. Viaţa poate fi o
călătorie. Pentru mine, e o călătorie ce seamănă cu cea de pe o autostradă cu
multe, multe benzi. De multe ori, eşti tentat să o părăseşti, încercând alte
drumuri, alte ieşiri. Aici, aş spune că depinde şi pe ce „bandă” te naşti, pe
ce „bandă” vei circula, mai rapid, mai intens sau mai încet. Vâltoarea vieţii,
se pare că, m-a împins pe un culoar mai rapid. Trăiesc intens fiecare clipă. De
glorii, se bucură, poate, statuile. Îmi place să visez. Cred că mă îndrept spre
căutarea E-ului interior, a finalizării acelui drum pe care am pornit cu cartea
destinului, subsuoară. Simt asta ca şi o datorie faţă de cei cu care parcurg
acest drum. O datorie faţă de cei pe care i-am iubit, i-am urât, i-am supărat
sau i-am iertat. Le sunt dator pentru că, am trăit cu ei, trăiesc lângă ei,
continuând să alergăm pe autostrada vieţii, chiar dacă, pe benzi diferite.
EG: Există clipe de fericire, dar şi cele de deznădejde, când poetul devine
posac, întunecat, dar tristeţea parcă-i îmbrăcată într-o mantie transparentă…
Poetul se aşază la birou şi scrie. Există un poem, îmbrăcat în haina tristeţii?
CC: Nu cred să fi existat poet numai
fericit. Cred că e o stare pe care am simţit-o de multe ori şi-am purces a lăsa
lacrimile să-şi facă loc în cuvinte. Sunt mai multe, însă, aş menţiona Rece
pământ, Singurătate, Când visele tac…
EG: Nu ştiu nimic despre tine, dar îmi trimit gândurile, ca soli paşnici, şi
poate că întrebările vor face, ca până la sfârşitul interviului, să reuşim să
ne cunoaştem, să-ţi cunosc o parte din povestea vieţii tale. Aş vrea să aduc la
lumină partea cea frumoasă, care ne va face să zâmbim, să te invidiem. Şi te
întreb, care a fost prima meserie care ţi-ai ales-o când erai în clasele mici?
CC: Ha, ha, ha… Primul meu vis a fost
că pot conduce o maşină. Nu-mi explicam cum nenea ăla duce ditamai căruţa, fără
boi, fără cai… În orăşelul meu natal, Vatra Dornei, erau doar şapte maşini, pe
atunci... Tresăream la fiecare huruit de motor. Când treceam pe lângă ele,
încercam să le mângâi, fără să mă vadă nimeni…, să le întreb dacă sunt obosite,
dacă le este foame… Şi acum, mai zâmbesc, în mine, acele amintiri.
EG: Întotdeauna noul şi vechiul au stârnit vii controverse, partizanii uneia
sau alteia dintre tabere, aducând argumente de necontestat, în viziunea lor. Cu
toate acestea, de cele mai multe ori, noul a avut câştig de cauză în marea
majoritate a … înfruntărilor. Care este cea mai bună modalitate de a ne ajuta
copiii să înveţe, folosind mediul virtual sau metoda tradiţională creion-hârtie?
CC: O problemă care îmi stârneşte
tristeţe. Nu am nimic împotriva noutăţilor, însă, după părerea mea umilă,
copiii ar trebui, mai întâi, să citească. Este bună şi noua tehnologie, însă
tot ce este nou, oferă capcane imense dezvoltării unui copil. Nu mai ştiu nici
măcar tabla înmulţirii, pentru că au calculatoare. Cu cât mai performantă şi
mai nouă-i tehnologia, cu atât se leneveşte creierul unui copil. „Sălile” de
jocuri, pe net, sunt pline, în timp ce bibliotecile rămân pustii. Pe vremea mea
era altfel.
EG: Există două lumi, cu care te confrunţi, care te-au
îndemnat să scrii, să te confesezi urmaşilor, cu atâta patos, dar mai ales cu o
iuţeală fără margini, pentru că timpul nu stă pe loc, ci se scurge încet-încet,
fără să ştii cum, şi când, şi unde… Dar ştii pentru ce… Şi acest simţământ te-a
făcut puternic, într-o lume exterioară, care te-a marcat şi te-a urmărit pretutindeni
şi de care nu poţi scăpa decât scriind… Există
şi marea realizare a vieţii tale, cea de care nu te-ai despărţi şi cu care ai
pleca liniştit de pe lumea asta?
CC: Ai dreptate, mereu, există două
lumi, cea exterioară şi cea interioară. În cea exterioară, suntem nevoiţi să ne
jucăm rolul impus, în cea interioară simţim… Pentru mine, timpul stă în loc, eu
fiind cel care se scurge, încet, spre capăt de drum. Cea mai mare realizare
sunt copiii superbi, pe care am reuşit să-i înalţ. 
EG: Cele mai mari minciuni sunt cele pe care le spui femeilor: că sunt
frumoase, inteligente, că le iubeşti…Te-ai folosit de acest truc?
CC: Sunt o fire sucită şi veselă, de
multe ori. Pot spune, cu mâna pe inimă şi pe suflet, că nu prea am iubit
femeile. Îmi plăcea doar să le aprind şi apoi, să le las să zboare. Făceam,
mereu, haz de asta. Cu timpul, însă, am căutat să privesc, mai adânc, în sufletul
lor şi am început să înţeleg că şi ele pot fi purtătoare sincere de sentimente.
Nu prea era necesar, să le păcălesc, spunând te iubesc. Eu eram acel om, mereu,
ademenit şi se profita de naivitatea mea. Folosesc acest cuvânt foarte rar şi
doar în faţa celui, celei care merită. „Te iubesc” a ajuns un cuvânt atât de
uzat de unii încât trece neobservat. Nu-şi mai are adevărata valoare. A iubi
înseamnă, în primul rând, a respecta, a plânge şi a râde cu cel pe care îl ai
alături, indiferent de timpul de afară, de vârstă.
EG: Am început să devin dependentă de curiozităţi, vizavi de oameni, de
prieteni. Înainte de a intra în cronologia ta, de a scotoci printre amintiri,
printre gânduri, prin sufletul tău, până la urmă, şi de acolo, să mă inspir în
a formula câteva întrebări, au fost aruncate în cutia ta virtuală trei
întrebări. Ai putea să le dezvălui prietenilor din Arta conversaţiei şi să afle
cum le-ai îmbrăţişat?
CC: Din păcate, spre insatisfacţia
lor, noua tehnologie m-a ajutat să le şterg involuntar. Cât despre acest grup,
cred că e o realizare bună. Am găsit oameni primitori, cu inimă şi suflet.
Tineri sau mai în vârstă, aceşti flămânzi de frumos îmi încântă clipele
petrecute în mijlocul lor. Comentarii fine, inteligente, dau frâu liber altor
balonaşe de săpun, ce se sparg, eliberând noi vise. Câţiva sunt în cutiuţa
inimii mele, pătrunzând atât de gingaş şi fără să lase urme. Îi stimez, îi
citesc. Cred că şi ei m-au înţeles, poate că sunt mai alambicat şi mai sucit.
Îmi place să-i simt, să le citesc postările, să trăiesc starea fiecăruia, în
parte.
EG: Artistul plastic şi poetul îşi dau mâna, să rescrie poemul,
călăuzindu-ne paşii spre arta desăvârşirii. În liniştea ei, cititorii se reped
la izvorul ei de dor şi lasă recunoştinţa. Ai vedea posibilă o colaborare cu
artistul plastic, concretizându-se într-o lansare de carte în care să fiţi coautori?
CC: Da, am avut cereri de colaborare,
însă nu prea am considerat momentul potrivit, atunci. E un lucru la care mai
reflectez. Din păcate, am terminat o Şcoală de Artă - secţiunea pictură –
grafică. Când muza mă părăseşte, din cuvinte, mă găseşte în culori. E o latură
a mea mai ascunsă.
EG: Aş vrea să abordăm un aspect delicat, poate că lăsat în ruină, chiar de cei care, pe vremuri, i-au fost fideli. Este vorba despre fidelitatea omului care îşi păstrează demnitatea, indiferent de schimbare, de transformare, de trecerea anilor. Oare mai există o statornicie a iubirii?
CC: Sigur, există fidelitate. Un
exemplu de fidelitate îl am chiar eu. Păstrez cu sfinţenie tocul cu care am început
să fac primele bastonaşe. Nu existau stilouri.
Sunt 47 de ani de atunci. Acum,
fără glumă, fidelitatea există. Cred în ea şi în puterea ei de a-mi desăvârşi
împlinirea. Încorporarea, acelei mici fărâme de iubire, în sufletul tău, te
împlineşte. Când vrei să rămâi demn faţă de tine, trebuie să te respecţi. Eu
sunt fidel iubirii. Poate sunt de modă mai veche, însă, prefer să iubesc şi să
simt căldura aceleaşi făpturi, care mă obligă, care mă împlineşte şi care mă
defineşte ca om.
EG: Se întâmplă în poezie, ca poetul să nu dezvăluie tot gândul, rămânând
câte o secvenţă „agăţată” în oamenii în care acest mister îşi are sălaşul. O
anumită subtilitate ascunsă, abil, printre rânduri, limitând accesul spre poem…
Este un eşec, pentru poet, sau un succes, iar tu, de ce parte te situezi?
CC: A nu-ţi dezvălui tot gândul
într-o poezie, înseamnă lăsarea unor căi spre visare a cititorului, a celui
care, citind, încearcă să simtă ce ai simţit tu. Această pistă trebuie să o
simtă sinceră şi simplă. Unele poeme lasă această subtilitate, însă arată
calea. Altele, simple şi deschise, te transpun direct în trăire, fără să-ţi
ofere posibilitatea de a visa şi a alege. Iubesc mult poezia ce are
muzicalitate, ritm, rimă… Îmi place şi versul alb care este la modă, însă pune
un copil să înveţe şi să recite: A venit un nor pe cer/ florile plâng/ şi eu
zâmbesc din căruţă… În plus, mulţi, ce scriu versul alb, uită să ofere o pistă,
un start spre trăire, simţire. Scriu şi eu vers alb, când simt că pot oferi
măcar un minim de deschidere, spre visare, cititorului. Situarea mea o face
cititorul meu. Cel care mă citeşte, înţelege şi simte că i-am oferit o punte
spre un vis, o speranţă.
EG:
CC: Mai la început, trebuie să
recunosc, că da. Nu prea sunt eu omul cu destăinuiri. Bănuiesc că s-a simţit
acest lucru. În timp, mi-am dat seama că intenţiile tale sunt sincere. Te-am
studiat. Ţi-am citit postările, comenturile. Am văzut că eşti flămândă de
frumos, că simţi, că trăieşti. Atunci, am considerat că merită. Scuze, dar am
fost sincer, aşa cum ai cerut.
EG: În 1974, ai fondat Revista Izvoare; în 1990, ai editat Revista
Atitudinea. Te simţi în largul tău printre cuvintele tale, simţirile tale,
printre iubirile tale; dar, exigent cu tine însuţi, te asemeni cu Emil Cioran:
scrii doar atunci când simţi şi când vrei să scrii. Există ceva, cineva care
reuşeşte să te repună în slujba cititorului tău fidel, să „stoarcă’ adevărul
ascuns în adâncul sufletului tău?
CC: Da. Printre cuvintele mele mă
simt liber. Corect. Nu dau nume, însă, mai sunt care m-au asemuit cu un Cioran.
Departe de mine acest lucru. Cioran a fost, este şi o să rămână un Cioran.
Singurul lucru care ne aseamănă este că sunt un puturos. Nu scriu decât atunci
când vreau şi când simt că am ceva de spus. Când am ceva de transmis şi
consider că se poate citi şi simţi, când cititorul se poate lăsa dus în valsul
cuvintelor, spre interiorul lui, visele lui, trăirile lui. Revista Izvoare,
apărută prin 1974, la C-lung Moldovenesc, a fost ca o răzbunare la brigăzile
artistice care se făceau de rahat prin licee. Vezi, eram un Cănuţă, om sucit…
de pe atunci. Între timp, am tot scris şi băgat la cutie, publicând, din când
în când, pe unde mai aveam chef, sau mi se impunea, ca aşa era.
EG: Solitudinea trupească şi sufletească ar fi cele mai pure, deşi „se
învolbură ca fumul unui incendiu înăbuşit”, puţini sunt cei care au ochi s-o vadă.
Poetul se retrage la scris, ascultă o muzică nobilă, alta decât zgomotul
zbaterilor sufleteşti, sau se lasă învăluit de o muzică interioară care să îi
redea satisfacţia morală. Este muzica divină, ce vine dinlăuntrul tău şi un
arcuş delicat o execută cu vibraţii romantice. Unde călătoreşte gândul tău, în
acel moment şi spre ce muzică?
EG:
EG:
EG: Există o logică spre amurgul vieţii, o înţelepciune, doar atât… Care
sunt vorbele înţelepte pe care le lasă poetul Constantin Cristescu, drept pildă,
pentru eternitate?
CC: Sunt câteva. Am trimis, se pare o
parte din ele. Cea care îmi vine acum, repede, în minte este: Poezia este
muzica tăcută în tabloul iubirii….CC.
Cu sau fără zâmbete, asta este
pentru mine, asta simt.
Când iubeşti, orice pericol e
ineficient... CC
Femeia este cel mai frumos defect
al naturii... CC
Fiecare lacrimă e o treaptă... CC
Nu există sentiment necontrolat,
ci sentiment neînţeles, netrăit... CC
Când cortina cade,
comentariile sunt de prisos... CC
EG: Se spune că un poet ca să devină cu adevărat mare, trebuie să facă loc,
în scrierile lui, şi morţii… Sau vieţii
ce urmează după viaţă… Să o trateze de atâtea ori, să îşi imagineze chinurile
agoniei, încât taina ei să îi devină familiară… Există această temă, în poezia
ta, sau te temi de ea?
EG: Sfârşitul vieţii are un ceremonial destul de complicat, ca şi cel al
începutului. Treptele declinului sunt multiple şi eşti pus în situaţia de a-ţi
evalua rapid împlinirile, de a reabilita trecutul sumbru, dar mai ales de a
concentra, în timpul limitat, bucuriile pe care nu le-ai trăit, crezând orbeşte
în timpul cel generos… Există o bucurie pe care nu a încercat-o, până acum,
poetul Constantin Cristescu?
EG: Şi ce zile luminoase, ce nopţi înmiresmate, când cuvintele curg în
ploi; când versul păleşte, când se aud muzici divine, într-un preludiu fără
sfârşit; doar mereu început, aici, la ARTA CONVERSAŢIEI. Suntem împreună, să
aducem un strop de lumină, să ne veghem gândurile, să ne inspirăm, să plutim pe
aripi de nemărginire, să ne înălţăm spiritual, cu pasiune, cu graţie, cu
respect. Un gând, pentru Arta conversaţiei, aş vrea să-i smulg poetului
Constantin Cristescu. Care ar fi?
Mă bucur că te-ai oprit asupra mea, scotocind prin puţinătatea calităţilor
mele, prin notorietatea-mi ştearsă, şi determinându-mă unui dialog care a
devenit interesant şi plin de învăţăminte. Te-aş asemăna cu sfiosul şi
melancolicul Bacovia, pierdut în reverii tăcute şi singuratice, de o decenţă
sufletească rară… Poate că, măgulit de efortul meu, îmi vei mulţumi într-un fel
al tău, poetic, dar în vremuri mai fericite, citind şi din poezia mea.
Eli Gîlcescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu